Monday, November 14, 2005

Something to Ponder

Assamualaikum w.b.t,

Kalian pembaca yang aku hormat,
Sudah lama rasanya aku tidak meng"up-date" blog aku ini. Erm...kali ini aku ingin mengajak sahabat-sahabat merenungi hadis yang aku sertakan di bawah.

Diriwayatkan dari Imam Khatib Al-Baghdadi ra (Abu Bakr ibn Ali bin Sabit ) dengan sanad yang sahih bahawa telah berkata Sufyan As- Sauri ra " Agama ini dibina dengan Asar -istinbat Al-Qur'an dan sunnah serta apa yang diriwayatkan dari para sahabat yang membawa kepada maksud syariah (Al-Qur'an & Sunnah)- dan bukanlah agama ini dibina dengan akal."

Kalau aku nak bagi ulasan pada hadis ini pun aku tak berapa tahu. Namun aku harap agar sahabat-sahabat bertanya kepada mereka yang lebih fakih dalam bidang hadis atau mereka yang benar-benar mengetahui berpandukan kepada ajaran al-Quran dan as-Sunnah. InsyaAllah.

No comments: